Τα
εγρηγορότα
είναι ψυχικές ενέργειες και απεικονίζουν την ποιότητα του χαρακτήρα της
ομάδας που τα δημιούργησε. Στην ναζιστική Γερμανία, σχηματίστηκε ένα
πολύ ισχυρό, αλλά νοσηρό εγρηγορότο, που σαν μια επιδημία ψυχικού τύπου,
εύκολα επικράτησε απέναντι σε άλλες ηθικά ποιοτικότερες αλλά
ασθενέστερες
ομαδικές ψυχές.
Πριν
αναλύσουμε το θέμα μας, καλό θα ήταν να κάνουμε μια διάκριση μεταξύ των
όρων Ψυχή και Πνεύμα. Σύμφωνα με τις πνευματικές παραδόσεις, που έχουν
ως στόχο να επιταχύνουν την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους και του
ανθρώπινου πνεύματος, ο άνθρωπος είναι μια οντότητα η οποία συνίσταται
από τρεις βασικές υποστάσεις.
1. Το σώμα, που είναι ο γνωστός μας υλικός οργανισμός, ο οποίος
μας καθηλώνει και μας φέρνει σε επαφή με τον υλικό κόσμο, προς απόκτηση
εμπειριών και ικανοτήτων.
2. Την ψυχή, που μας γίνεται έμμεσα αισθητή, σαν ο κόσμος των
προσωπικών μας αισθημάτων, το υποσυνείδητό μας. Είναι ένα διάμεσο
ενεργειακό σώμα, που εξασφαλίζει την επικοινωνία του σώματός μας, με το
ανώτερο πνεύμα, του οποίου είμαστε εκδήλωση.
3. Το πνεύμα, που είναι η Θεία Ουσία μέσα μας. Είναι, όπως λέγεται, ο
Ανώτερος Εαυτός μας. Ως πνεύμα λανθασμένα χαρακτηρίζουμε τις λογικές
διεργασίες της σκέψης μας. Αυτές είναι ένας πολύ μακρινός «απόηχός» του
και μάλλον βρίσκονται στην περιοχή της ψυχής που έρχεται σε επαφή με μία
από τις πολλές όψεις του πνεύματος.
Ένα «εγρηγορός» (αυτό το οποίο γρηγορεί και επιτηρεί άγρυπνα ένας
φρουρός, ένας βοηθός), είναι ένας ενεργειακός ψυχικός οργανισμός, που
συνδέει τα μέλη μιας οποιασδήποτε ομάδας. Είναι η «ομαδική ψυχή» της.
Ομαδική ψυχή έχουν τα έθνη, τα πολιτικά κόμματα, οι θρησκείες, οι
διάφοροι κοινωνικοί οργανισμοί, ακόμα και οι παρέες των ανθρώπων. Η
ομαδική ψυχή, σχηματίζεται από το σύνολο των αισθημάτων, των σκέψεων,
των προσδοκιών, των ενεργειών, όλων των μελών μιας ομάδος και καθίσταται
η «προστάτιδα θεότητά της». Την προστατεύει από εξωτερικές επιθέσεις,
προσελκύει τους ομοϊδεάτες, απωθεί τους αντιπάλους, εμψυχώνει με πάθος
και αφοσίωση τα μέλη της.
Στο πεδίο του εσωτερισμού, υπάρχει μία
πολύ ενδιαφέρουσα κατηγορία «οντοτήτων» που ενώ η υπόστασή τους συνήθως
θεωρείται ανύπαρκτη, κατά περιπτώσεις, αυτές μπορούν να αλληλεπιδράσουν
με ένα σύνολο ανθρώπων. Οι ιδιαίτερες αυτές «οντότητες» ονομάζονται
εγρηγορότα και ομαδικές ψυχές. Η έννοια της «ομαδικής ψυχής» αφορά σε
νοητικές κατασκευές που προκύπτουν όταν ένα σύνολο ανθρώπων σχηματοποιεί
στο μυαλό του μία ιδέα, σκέψη, μορφή, ή ένα ιδεώδες και βασική
κινητήριος δύναμη για τη δημιουργία μίας ομαδικής ψυχής είναι το
συναίσθημα.
Ο
συναισθηματικός δεσμός είναι αυτός που δημιουργεί και συντηρεί την
ομαδική ψυχή ως νοητικό παράγωγο μεταξύ κάποιων ανθρώπων, ένας εκ των
οποίων αποτελεί και τον «γονέα» της.
Ομαδική ψυχή δύναται να έχουν τα
πολιτικά κόμματα, οι αθλητικές ομάδες, ένα στρατιωτικό σύνολο που
μάχεται, ένα σύμβολο ή σχήμα, μία θρησκεία, το προϊόν μίας εταιρείας,
ένα φανταστικό ον μίας κινηματογραφικής ταινίας, μία σχολική τάξη και
γενικά οτιδήποτε δύναται να προκύψει ως κοινό νοητικό παράγωγο μέσω
ανθρώπων με όμοια νοητική ενασχόληση.
Η ομαδική ψυχή δημιουργείται κατόπιν
συστηματικής προβολής ενός κοινού νοητικού παραγώγου στο αστρικό πεδίο,
το οποίο τροφοδοτούμενο με συναισθηματική ενέργεια, σταδιακά αποκτά
υπόσταση και αλληλεπιδρά με τα άτομα που το δημιούργησαν κι εν συνεχεία
το συντηρούν. Επίσης, η ομαδική ψυχή σαφώς επιδρά σε νέα άτομα τα οποία
με τη σειρά τους θα τροφοδοτήσουν τη βιωσιμότητα αυτής. Χαρακτηριστικό
παράδειγμα αποτελεί η γνωστή «ψυχή» μίας αθλητικής ομάδας, η οποία
ενεργοποιείται από το συναίσθημα των παρόντων οπαδών της και δρα θετικά
στη νίκη της ομάδας. Επίσης παρόμοιες ομαδικές ψυχές συναντάμε σε
διαποτισμένα με πάθος ιμπεριαλιστικά καθεστώτα ή σε μικρά στρατιωτικά
σύνολα που είναι τόσο αφιερωμένα στην επιθυμία τους να επικρατήσουν ώστε
τελικά νικούν σαφώς μεγαλύτερα στρατεύματα (μερικές φορές, η νίκη δεν
έχει σχέση με το μέγεθος του στρατιώτη στη μάχη αλλά με το μέγεθος της
«μάχης» μέσα στο στρατιώτη…).
Από την άλλη μεριά, υπάρχουν τα
εγρηγορότα, τα οποία αν και συνήθως θεωρούνται όμοια με τις ομαδικές
ψυχές, εντούτοις παρουσιάζουν σημαντικές διαφορές. Ένα εγρηγορός (αυτό
που δρα και βρίσκεται σε εγρήγορση), σε αντίθεση με την ομαδική ψυχή,
εξακολουθεί να υφίσταται ακόμη κι όταν τα άτομα που το δημιούργησαν
πάψουν να το τροφοδοτούν συναισθηματικά ή με τη σκέψη τους. Αποτελεί δε
οντότητα που αν και άϋλη/ασώματη ούσα, διατηρεί πλήρη στοιχεία
αυτονομίας. Αυτό σημαίνει πως δύναται να δράσει ακόμη και εξουσιαστικά
επί της ομάδας, να αποκτήσει ορατή μορφή, βούληση κλπ.
Επίσης, τα εγρηγορότα αποκτούν
πολλαπλά «σώματα» (αστρικό, αιθερικό κλπ), ενώ η ομαδική ψυχή διαθέτει
μόνον αστρικό σώμα. Παράλληλα, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που ένα
εγρηγορός φτάνει να αποκτά ανεξάρτητη και διαφορετική υπόσταση από την
αρχική, κάτι που δε συμβαίνει στις ομαδικές ψυχές. Τέτοια παραδείγματα
απαντώνται στις απαρχές κάποιων θρησκειών, ενώ σε μερικούς εσωτερικούς
κύκλους, συγκεκριμένα εγρηγορότα αποτελούν τα «δομικά υλικά» κατασκευής
οντοτήτων που συμμετέχουν σε τελετουργικά επικλήσεων και υφίστανται εδώ
και χιλιάδες χρόνια.
Η ποιότητα ενός εγρηγορότος ομαδικής ψυχής, εξαρτάται από την ποιότητα
των συμμετεχόντων στην ομάδα την οποία αυτό εμψυχώνει και επιβλέπει. Οι
ατομικές ψυχές των ανθρώπων είναι, στη συγκεκριμένη περίπτωση, σαν τα
κύτταρα ενός οργανισμού, του οργανισμού της ομαδικής ψυχής. Και το κάθε
κύτταρο έχει την συμβολή του και την αντίστοιχη ευθύνη για την υγεία του
σώματος στο οποίο ανήκει. Ο οργανισμός όμως είναι ισχυρότερος από το
μεμονωμένο κύτταρο και το να αντιπαρατεθεί κανείς μετωπικά σε ένα
εγρηγορός είναι σαν να «λακτίζει προς κέντρα». Αν «ανοιχτούμε» στις
ενέργειες μιας ομαδικής ψυχής, αυτή θα μας κατακλύσει και θα μας
παρασύρει στις δικές της επιδιώξεις. Καλύτερα είναι να κρατάμε
αποστάσεις και να μην εκτιθέμεθα άσκοπα σε μη ελεγχόμενες από εμάς
επιδράσεις.
Η συμμετοχή μας σε συνάθροιση ενός όχλου για παράδειγμα, μας εκθέτει
στην υποβαθμιστική δύναμη της συγκεκριμένης ομαδικής ψυχής. Ιδίως αν
μέσα μας παρουσιαστεί κάποιο ενδιαφέρον για τον λόγο της συνάντησης
αυτής και για τα επιχειρήματα, τα συνθήματα και τους στόχους της. Τότε
ανοίγει μέσα μας μια «πύλη», συνδεόμαστε ψυχικά με το εν λόγω χαμηλής
ποιότητας, αλλά μεγάλης έντασης εγρηγορός και ισοπεδωνόμαστε σαν
προσωπικότητες. Αν δεν ενδιαφερθούμε, δεν παρασυρθούμε εσωτερικά, έχουμε
ελπίδες να διατηρήσουμε την ακεραιότητα της συνείδησής μας και την
ελευθερία της βούλησης, όχι γιατί θα «νικήσουμε» αυτή την ομαδική ψυχή,
αλλά γιατί απλώς δεν θα συνδεθούμε καθόλου μαζί της.
Η σύνδεση και η επικοινωνία μας με τις ομαδικές ψυχές είναι μια
πραγματική τέχνη. Θα συνδεθούμε με κάποιες από αυτές ή όχι; Ποια είναι η
ποιότητά τους; Και αν συνδεθούμε, ποια θα είναι η σχέση μας; Μεγάλο
μέρος της ελεύθερης βούλησης και της ανεξαρτησίας της προσωπικότητάς
μας, εξαρτάται από την στάση μας απέναντι στις ομαδικές ψυχές και η
ενσυνείδητη διαχείριση αυτών των καταστάσεων μας καθιστά υπολογίσιμους
παράγοντες στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους.
Κατόπιν της ανωτέρω ανάπτυξης, κατανοούμε πως τελικά ο κόσμος μας
δεν απαρτίζεται μόνον από αυτά που βλέπουμε, καθώς μέρη του αποτελούν
και κάποιες εντυπωσιακές εκδηλώσεις, ενίοτε αόρατες και ιδιαιτέρως
συναρπαστικές ως προς την ουσία και δράση τους…