Η φασιστική «Μεγάλη Επανεκκίνηση» του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ. Β’ Μέρος: Η cyborg υπερανθρωπότητα
Υπάρχουν στιγμές όπου ο επικεφαλής του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ παρασύρεται από το πάθος του για την επιστημονική φαντασία, όπου «τα μακρινά ταξίδια των ανθρώπων στο διάστημα και η πυρηνική σύντηξη θα είναι καθημερινότητα» και όπου «το επόμενο ανερχόμενο επιχειρηματικό μοντέλο»
μπορεί να περιλαμβάνει τη δυνατότητα «να δίνει κάποιος πρόσβαση στις σκέψεις του, ώστε να κερδίσει χρόνο γράφοντας ένα μήνυμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τη σκέψη του και μόνο». [1]Η συζήτηση για τον «διαστημικό τουρισμό» υπό τον τίτλο «Η Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση και το τελικό σύνορο» [1] είναι σχεδόν αστεία, όπως επίσης και η δήλωσή του ότι «ένας κόσμος γεμάτος με drones είναι ένας κόσμος γεμάτος με δυνατότητες». [1]
Αλλά, όσο ο αναγνώστης προχωρά στην περιγραφή του κόσμου μέσα από τα βιβλία του Schwab, τόσο η διάθεση για γέλιο εξαλείφεται.
Η αλήθεια είναι ότι αυτό το πρόσωπο υψηλής επιρροής, στο επίκεντρο της νέας παγκόσμιας τάξης που εγκαθιδρύεται, είναι ένας δηλωμένος υπέρμαχος του «υπερανθρωπισμού» (transhumanism), που ονειρεύεται το τέλος της φυσικής, υγιούς ανθρώπινης ζωής και κοινωνίας.
Ο Schwab επαναλαμβάνει το αυτό το μήνυμα ξανά και ξανά, σαν να θέλει να σιγουρέψει ότι έχουμε δεόντως ειδοποιηθεί.
«Οι εκπληκτικές καινοτομίες που φέρνει η Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση, από τη βιοτεχνολογία μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη, επαναπροσδιορίζουν το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος.» [2]
«Το μέλλον θα θέσει προκλήσεις στον τρόπο που κατανοούμε το τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος, τόσο από βιολογική όσο και από κοινωνική σκοπιά.» [1]
«Ήδη, η πρόοδος της νευροτεχνολογίας και της βιοτεχνολογίας μας αναγκάζουν να αναρωτηθούμε τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος.» [1]
Αυτά τα αναπτύσσει με περισσότερες λεπτομέρειες στο βιβλίο «Διαμορφώνοντας το μέλλον της Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης» [1]:
«Οι τεχνολογίες της Τέταρτης Βιομηχανικής Επανάστασης δεν θα περιοριστούν στο να γίνουν μέρος του φυσικού κόσμου γύρω μας – θα γίνουν μέρος δικό μας. Ήδη, κάποιοι από εμάς νιώθουν ότι τα κινητά τους τηλέφωνα έχουν γίνει προέκταση του εαυτού τους. Οι σημερινές εξωτερικές συσκευές – από υπολογιστές σε ενδύματα μέχρι συσκευές κεφαλής εικονικής πραγματικότητας – σχεδόν σίγουρα θα γίνουν εμφυτεύσιμες στο σώμα και στον εγκέφαλό μας. Οι εξωσκελετοί και τα προσθετικά μέλη θα αυξήσουν τη σωματική μας δύναμη, ενώ οι πρόοδοι της νευροτεχνολογίας θα βελτιώσουν τις γνωστικές μας ικανότητες.Θα είμαστε περισσότερο ικανοί να χειριζόμαστε τα ίδια μας τα γονίδια και αυτά των παιδιών μας. Αυτές οι εξελίξεις εγείρουν βαθιά ερωτήματα: που τραβάμε τη γραμμή ανάμεσα στον άνθρωπο και τη μηχανή; Τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος;»Ένα ολόκληρο κεφάλαιο του βιβλίου είναι αφιερωμένο στο θέμα: «Μεταβάλλοντας το ανθρώπινο ον». Σ’ αυτό το κεφάλαιο, ο Schwab μωρολογεί σχετικά με «τη δυνατότητα των νέων τεχνολογιών να γίνουν, κυριολεκτικά, μέρος μας» και επικαλείται ένα μέλλον cyborg, στο οποίο «μια περίεργη μίξη ψηφιακής και αναλογική ζωής θα επαναπροσδιορίσει την ίδια μας τη φύση». [1]
Γράφει:
«Αυτές οι τεχνολογίες θα λειτουργούν μέσα στην ίδια μας τη βιολογία και θα αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με τον κόσμο μας. Είναι ικανές να διαπεράσουν τα όρια σώματος και μυαλού, βελτιώνοντας τις φυσικές μας ικανότητες και ακόμα να επιφέρουν μόνιμες επιπτώσεις στην ίδια τη ζωή.» [1]Καμιά παραβίαση δεν φαίνεται να είναι παρατραβηγμένη για τον Schwab, ο οποίος ονειρεύεται «ενεργά, εμφυτεύσιμα μικροτσίπ, που διαπερνούν το φράγμα του δέρματος του σώματός μας», «έξυπνα τατουάζ», «βιολογικούς υπολογιστές» και «προσαρμοσμένα σχεδιασμένους οργανισμούς.» [1]
Είναι ευτυχής όταν αναφέρει ότι «οι αισθητήρες, οι διακόπτες μνήμης και τα κυκλώματα μπορούν να κωδικοποιηθούν σε κοινά, ανθρώπινα βακτήρια των εντέρων», [1] ότι «η Έξυπνη Σκόνη, δηλ. συστοιχίες πλήρων υπολογιστών με δέκτες, ο καθένας πολύ μικρότερος από κόκκο της άμμου, μπορούν τώρα να οργανωθούν μέσα στο σώμα μας» και ότι «εμφυτευμένες συσκευές μπορεί επίσης να μας βοηθήσουν να επικοινωνούμε σκέψεις που συνήθως τις εκφράζουμε προφορικά, μέσω ενός ενσωματωμένου smartphone, και, πιθανόν, ακόμα και μη εκπεφρασμένες σκέψεις και διαθέσεις, διαβάζοντας τα εγκεφαλικά κύματα και άλλα σήματα». [1]
Η «συνθετική βιολογία» είναι στον ορίζοντα του κόσμου της 4ης ΒΕ, δίνοντας στους τεχνοκράτες καπιταλιστές που κυβερνούν τον κόσμο «τη δυνατότητα προσαρμόζουν οργανισμούς, γράφοντας το DNA». [2]
Η προερχόμενη από τις νευροτεχνολογίες ιδέα ότι οι άνθρωποι θα έχουν πλήρως τεχνητές μνήμες οι οποίες θα εμφυτεύονται στον εγκέφαλό τους, είναι αρκετή για να μας προκαλέσει ναυτία, καθώς αποτελεί την «προοπτική σύνδεσης του μυαλού μας με την εικονική πραγματικότητα μέσω νωτιαίων μόντεμ, εμφυτευμάτων και νανορομπότ». [1]
Και, δεν μας παρηγορεί και πολύ όταν πληροφορούμαστε ότι όλα αυτά είναι – φυσικά! – προς τα ευρύτερα συμφέροντα των καπιταλιστών που κερδοφορούν, αφού «αναγγέλλουν νέες βιομηχανίες και συστήματα παραγωγής αξιών» και «αντιπροσωπεύουν μια ευκαιρία για τη δημιουργία εντελώς νέων συστημάτων αξιών στην Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση». [1]
Τι γίνεται, όμως, με τη «βιοεκτύπωση οργανικών ιστών» ή την πρόταση ότι «τα ζώα μπορούν δυνητικά να σχεδιάζονται ώστε να παράγουν φάρμακα και άλλες μορφές θεραπειών»; [2]
Κάποια ηθική αναστολή, κάποιος;
Όλα αυτά, προφανώς, είναι καλά και άγια για τον Schwab, ο οποίος με χαρά ανακοινώνει:
«Η ημέρα όπου οι αγελάδες θα σχεδιάζονται ώστε να παράγουν στο γάλα τους το στοιχείο πήξης του αίματος που λείπει από τους αιμορροφιλικούς, δεν είναι μακριά. Οι ερευνητές έχουν ήδη αρχίσει να κατασκευάζουν γονίδια χοίρων, με σκοπό την καλλιέργεια οργάνων κατάλληλων για μεταμόσχευση σε ανθρώπους.» [2]
Και, όσο πάει, γίνεται και πιο ενοχλητικό. Μετά τα προγράμματα ευγονικής στη Ναζιστική Γερμανία, στην οποία μεγάλωσε ο Schwab, η ανθρώπινη κοινωνία καταδίκασε με βδελυγμία αυτού του είδους την επιστήμη.
Τώρα όμως, ο Schwab νιώθει ότι είναι καιρός η ευγονική να αναβιώσει και, μιλώντας για την επεξεργασία γονιδίων, ανακοινώνει:
«Το γεγονός ότι τώρα είναι πολύ πιο εύκολο να χειριστούμε με ακρίβεια το ανθρώπινο γονιδίωμα, μέσα σε βιώσιμα έμβρυα, σημαίνει ότι είναι πιθανό να δούμε την έλευση σχεδιασμένων μωρών στο μέλλον, τα οποία θα διαθέτουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά ή θα είναι ανθεκτικά σε συγκεκριμένες ασθένειες.» [2]
Στη διαβόητη διατριβή για τον «υπεράνθρωπο» του 2002, «Εγώ, ο Cyborg», o Kevin Warwick προβλέπει:
«Οι άνθρωποι θα μπορέσουν να εξελιχθούν αξιοποιώντας την υπερνοημοσύνη και τις επιπλέον δυνατότητες που προσφέρουν οι μηχανές του μέλλοντος, με το να ενωθούν με αυτές. Όλα αυτά καταδεικνύουν την ανάπτυξη ενός νέου ανθρώπινου είδους, γνωστού στον κόσμο της επιστημονικής φαντασίας ως cyborg. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει όλοι να γίνουν cyborg. Αν κάποιος είναι ικανοποιημένος με την ανθρώπινή του κατάσταση, ας είναι, μπορεί να παραμείνει ως έχει. Αλλά, προειδοποιούμε: ακριβώς όπως ο άνθρωπος ξεχώρισε από τα ξαδέρφια του τους χιμπατζήδες πριν από πολλά χρόνια, έτσι και οι cyborg θα ξεχωρίσουν από τους ανθρώπους. Όσοι παραμείνουν άνθρωποι, πιθανότατα θα γίνουν ένα υποδεέστερο είδος. Με αποτέλεσμα να είναι οι χιμπατζήδες του μέλλοντος.» [3]
Ο Schwab φαίνεται να υπονοεί το ίδιο μέλλον μιας «ανώτερης», βελτιωμένης, τεχνητής υπεράνθρωπης ελίτ, που θα ξεχωρίσει από τον γεννημένο με φυσικό τρόπο όχλο, σ΄ αυτό το άκρως καταδικαστέο απόσπασμα, από το βιβλίο «Η Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση»:
«Βρισκόμαστε στο κατώφλι μιας ριζικής συστημικής αλλαγής που απαιτεί από τα ανθρώπινα όντα να προσαρμόζονται διαρκώς. Ως αποτέλεσμα, μπορεί να γίνουμε μάρτυρες μιας αυξανόμενης πόλωσης του κόσμου, ανάμεσα σε αυτούς που ενστερνίζονται τις αλλαγές και σε αυτούς που θα αντιστέκονται σε αυτές.Αυτό γεννά μια ανισότητα που υπερβαίνει την κοινωνική ανισότητα που περιγράψαμε πριν. Αυτή η οντολογική ανισότητα θα ξεχωρίσει αυτούς που προσαρμόζονται από αυτούς που αντιστέκονται – ουσιαστικά τους νικητές και τους χαμένους, με κάθε έννοια των λέξεων. Οι νικητές μπορεί να επωφεληθούν από κάποιες ριζικές βελτιώσεις των ανθρώπων, δημιουργημένες από στοιχεία της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης (όπως η γενετική μηχανική) τις οποίες θα στερηθούν οι χαμένοι. Δημιουργείται έτσι ο κίνδυνος ταξικών και άλλων συγκρούσεων, που όμοιές τους δεν έχουμε ξαναδεί ποτέ ως τώρα.» [2]
Ο Schwab μιλούσε για τη «μεγάλη μεταμόρφωση» ήδη από το 2016 [2] και είναι φανερό ότι είναι αποφασισμένος να ασκήσει όλη την (καθόλου ασήμαντη) δύναμη που διαθέτει για να φέρει αυτόν τον εμπνευσμένο από την ευγονική, υπερανθρώπινο κόσμο των τεχνουργημάτων, της επιτήρησης, του ελέγχου και του εκθετικά αυξανόμενου κέρδους.
Αλλά, όπως αποκαλύπτει η αναφορά του στις «ταξικές συγκρούσεις», ανησυχεί φανερά για την πιθανότητα «κοινωνικής αντίστασης» [1] και για πώς θα μπορέσει να προχωρήσει αν «οι τεχνολογίες συναντήσουν μεγάλη αντίσταση από το κοινό». [1]
Οι ετήσιες φιέστες του Schwab στο Νταβός απαντώνται εδώ και πολύ καιρό με αντικαπιταλιστικές διαδηλώσεις και, παρά την τρέχουσα παράλυση της ριζοσπαστικής αριστεράς, γνωρίζει πολύ καλά ότι μπορεί να ανανεωθεί και ίσως και να διευρυνθεί η αντίθεση στα σχέδιά του, με κίνδυνο «τη δυσαρέσκεια, τον φόβο και τον πολιτικό αντίκτυπο». [1]
Στο πιο πρόσφατο βιβλίο του, δίνει το ιστορικό υπόβαθρο, σημειώνοντας ότι «η αντιπαγκοσμιοποίηση ήταν ισχυρή μέχρι το 1914 και το 1918, λιγότερο ισχυρή στη δεκαετία του 1920, αλλά αναζωπυρώθηκε τη δεκαετία του ’30 ως αποτέλεσμα της Μεγάλης Ύφεσης.» [4]
Σημειώνει ότι στις αρχές του 2000, «ο πολιτικός και κοινωνικός αντίκτυπος ενάντια στην παγκοσμιοποίηση συνεχώς δυνάμωνε», [4] λέει ότι οι «κοινωνικές αναταραχές» διαδόθηκαν ευρέως στον κόσμο κατά τα τελευταία δύο χρόνια, αναφέροντας τα Κίτρινα Γιλέκα μεταξύ άλλων κινημάτων, και κάνει λόγο για το «ζοφερό σενάριο» ότι «το ίδιο μπορεί να ξανασυμβεί». [4]
Παραπομπές:
[1] Klaus Schwab with Nicholas Davis, Shaping the Future of the Fourth Industrial Revolution: A Guide to Building a Better World (Geneva: WEF, 2018), e-book.
[2] Klaus Schwab, The Fourth Industrial Revolution (Geneva: WEF, 2016), e-book.
[3] Kevin Warwick, I, Cyborg (London: Century, 2002), p. 4. See also Paul Cudenec, Nature, Essence and Anarchy (Sussex: Winter Oak, 2016).
[4] Klaus Schwab, Thierry Malleret, Covid-19: The Great Reset (Geneva: WEF, 2020), e-book. Edition 1.0.
(Διαβάστε εδώ το Α’ μέρος του άρθρου. Το Γ’ και το Δ’ μέρος θα ακολουθήσουν σύντομα.)
Πηγή:off-guardian.org
Μετάφραση:Μαντάτα από έξω