Κατά τα φαινόμενα το ιταλικό πλοίο, που ναυλώθηκε εκτάκτως από την ΑΝΕΚ λόγω ζημιών ενός συνεργαζόμενου «Σουπερφάστ», έφυγε από την Πάτρα υπερφορτωμένο με περίπου 200 οχήματα, τα περισσότερα των οποίων ήταν βυτιοφόρα και μετέφεραν ελαιόλαδο.
Σύμφωνα με μαρτυρίες οδηγών των βυτιοφόρων τα βαρέα οχήματα μόλις χωρούσαν στο πλοίο και κατά μία εκδοχή υπήρξαν διαμαρτυρίες προς τους ιδιοκτήτες των μεταφορικών εταιριών ότι μπορεί να υπάρξει πρόβλημα κατά τη διαδρομή, επειδή οι κυματισμοί πιθανώς να προκαλούσαν μετατοπίσεις και τα βυτιοφόρα να ακουμπούσαν στην οροφή του γκαράζ του πλοίου.
Ωστόσο στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν εισακούσθηκαν και αναγκάσθηκαν να βάλουν τα βυτιοφόρα στο πλοίο.
Ένας από τους διασωθέντες οδηγούς μετέφερε στην Αθήνα ότι κατά τη διαδρομή προς την Ιταλία και λόγω της θαλασσοταραχής σημειώθηκε μετατόπιση φορτίου, οι τριβές πιθανώς των βυτιοφόρων με τη μεταλλική οροφή του πλοίου να προκάλεσαν σπινθήρες και από αυτούς εικάζεται ότι ξεκίνησε η πυρκαγιά.
Η υπερφόρτωση του πλοίου συνδέεται προφανώς και με τις αυξημένες ανάγκες μεταφοράς ελαιολάδου στην Ιταλία.
Είναι γνωστό ότι αυτή την περίοδο πραγματοποιείται ο μεγαλύτερος όγκος εξαγωγών λαδιού προς την γειτονική χώρα.
Ειδικά φέτος, λόγω της μειωμένης παραγωγής ελαιολάδου στην Ιταλία, η ζήτηση ελληνικού έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, γεγονός που αποδεικνύεται και από την άνοδο των τιμών κοντά στα 4 ευρώ το λίτρο.
Είναι με άλλα λόγια η εποχή που μεταφέρεται μαζικά μέσω βυτιοφόρων ελληνικό ελαιόλαδο στην Ιταλία και πιθανώς εξαιτίας αυτού του λόγου οι μεταφορικές εταιρίες πιέζουν τις ακτοπλοϊκές για περισσότερα δρομολόγια.
Η μεγάλη ζήτηση μεταφορικού έργου σε συνδυασμό με την απόσυρση, λόγω βλάβης, του «Σούπερφαστ» και τη ναύλωση ενός υποδεέστερου ιταλικού πλοίου, που δεν είχε την κατάλληλη υποδομή υποδοχής τόσο μεγάλων βυτιοφόρων φορτηγών να αποτελεί και την αιτία του δυστυχήματος.
defencenet