Γερμανία: «Βυθίζεται η βιομηχανία μας λόγω ΗΠΑ - Πάμε σε συγχώνευση τραπεζών - Οι Ελληνες θα μας στείλουν την τρόικα»
Σε σοβαρή κρίση οδηγείται η γερμανική οικονομία μετά τα συνεχιζόμενα αμερικανικά "πυρά" μέσω δασμών-"Diesel-gate" και διαφόρων άλλων ερευνών που διεξάγουν οι ΗΠΑ, με αποτέλεσμα το Βερολίνο να οδηγηθεί σε τραπεζική συγχώνευση Deutche Bank με Commerzbank.
Αποκαλυπτικό είνα το δημοσίευμα του Spiegel που μιλά για τις "γερμανικές εξαγωγές" που ακολουθούν συνεχώς φθίνουσα πορεία. Το Spiegel τονίζει πως "ενώ η άλλοτε περίφημη βιομηχανία κατευθύνεται όλο και βαθύτερα προς την κρίση (!), η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται όλο και περισσότερο. Eίμαστε καλά;», διερωτάται ο Τόμας Φρίκε στο δημοσίευμα του. Ολόκληρο το γερμανικό δημοσίευμα
«Τι καιροί ήταν και εκείνοι, όταν μπορούσαμε ακόμα θυμωμένα να πούμε στους Έλληνες ότι δεν μπορούν να καταφέρουν τίποτα στην οικονομία. Παρά μόνο ότι παράγουν ελιές και ότι έχουν ένα αποτυχημένο κράτος. Οτι πρέπει νοικοκυρευτούν όπως εμείς, αν υποτεθεί ότι μπορούν να το κάνουν, διότι προτιμούν να λιάζονται.
The World Trade Organization finds that the European Union subsidies to Airbus has adversely impacted the United States, which will now put Tariffs on $11 Billion of EU products! The EU has taken advantage of the U.S. on trade for many years. It will soon stop!
Και ότι στην πραγματικότητα κάνουν συνεχώς τεχνάσματα. Όπως προέκυψε από τα προπύργια της γερμανικής σκέψης (όπως η εφημερίδα Bild). Όχι και να τολμήσουν κι από πάνω να καθορίζουν μόνοι τους τι είναι καλό γι αυτούς. Οχι με μας, διότι το χρήμα το έχουμε εμείς. Και διότι εμείς απλώς είμαστε καλύτεροι» επισημαίνει ο Τόμας Φρίκε και προσθέτει:
«Τώρα πια η αξιοπιστία μας έχει υποφέρει αρκετά, από τότε που τα πράγματα δεν προχωράνε τόσο γερμανικά, όπως για παράδειγμα με το νέο αεροδρόμιο της πρωτεύουσας που εδώ και χρόνια αναπαύεται στον ήλιο και δεν είμασταν και τόσο αδιαμφισβήτητα ενάρετοι στην ρύθμιση των τιμών των ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων. Και χρειαστήκαμε σχεδόν μισό χρόνο για να σχηματίσουμε κυβέρνηση, κάτι που έχουμε συνήθως ικανούς τους άλλους να το κάνουν.
Είναι αρκετά ανόητα αυτά. Μόνο που απειλούνται ακόμα τα χειρότερα, τώρα που η μόλις λίγο πριν ακμάζουσα γερμανική βιομηχανία μπαίνει σε ύφεση και οι εταίροι από το «αποτυχημένο κράτος» Ελλάδα ανακοινώνουν σοβαρά ακμάζουσες συναλλαγές. Eίμαστε καλά;»
«Θα ήταν χρήσιμο να μάθουμε γρήγορα από αυτό. Πριν να πρέπει να ζητήσουμε βοήθεια από τους Έλληνες, εάν συνεχίσουμε έτσι» και εξηγεί:
«Δεν πρόκειται για αστείο. Τουλάχιστον, αναφορικά με τις τελευταίες τάσεις. Η παραγωγή της γερμανικής βιομηχανίας συρρικνώνεται εδώ και μήνες, το Φεβρουάριο υπήρξαν θεαματικά λιγότερες παραγγελίες κατά 8,2% από ό,τι το προηγούμενο έτος. Και η πτώση φαίνεται πως επιταχύνεται».
Επικαλούμενος έρευνα που έγινε μεταξύ μάνατζερ πωλήσεων, σημειώνει ότι «ο αντίστοιχος δείκτης για την κατάσταση τη βιομηχανίας είναι 44 μονάδες -κάτω από το όριο των 50 που σύμφωνα με την πείρα αντικατοπτρίζει τα αποτελέσματα της ανάπτυξης. Οι νέες παραγγελίες μειώθηκαν τόσο πολύ όσο δεν είχαν μειωθεί από τη μεγάλη ύφεση του 2009».
Για την Ελλάδα προκύπτει εδώ και μήνες από την ίδια έρευνα το αντίθετο:
«ο δείκτης βρίσκεται σαφώς πάνω από το όριο της ανάπτυξης -και αυξήθηκε μάλιστα τον Μάρτιο στις σχεδόν 55 μονάδες. Και δημιουργήθηκαν τόσο πολλές θέσεις εργασίας όσο δεν αυξήθηκαν εδώ και είκοσι χρόνια δεν. Μάλλον πρόκειται περί αναπτυξιακού μπουμ παρά για ύφεση.
Επίσης, και δεν πρόκειται για λάθος. Πέρυσι, η ελληνική οικονομία αναπτύχθηκε για πρώτη φορά από τη μεγάλη κρίση περισσότερο από την γερμανική.
Και κάτι ακόμα: ενώ οι προβλέψεις ανάπτυξης για μας μειώθηκαν πρόσφατα σαφώς κάτω του 1%, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναθεώρησε πρότινος την πρόβλεψή της για τους Έλληνες προς τα πάνω σε 2,2% για το τρέχον έτος. Για σκέψου.
Eν τούτοις αυτό ταιριάζει στην (συνολική) εικόνα. Τον Μάρτιο η ελληνική κυβέρνηση κατάφερε για πρώτη φορά από το 2010 να πουλήσει δεκαετή κρατικά ομόλογα. Και όπως διαπιστώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες οι Έλληνες εξαγωγείς κερδίζουν σε παγκόσμιο επίπεδο μερίδια αγοράς. Ορίστε?»
Κάνοντας λόγο για «στερεοτυπικού τύπου επιλεκτική αντίληψη» ο Τόμας Φρίκε αναφέρει ότι«θα μπορούσαν φυσικά οι Έλληνες, σε αντίθεση με την ροπή τους, να έχουν κάνει ξαφνικά πάρα πολλές μεταρρυθμίσεις και γι αυτό μας ξεπερνούν. Και θα μπορούσε να υποθέσει κανείς μόνο ότι κανείς δεν το έχει ήδη πει στην εφημερίδα Bild. Πιθανόν, έτσι δεν είναι; Διότι διαφορετικά θα είχε φτάσει στα γερμανικά δημοσιογραφικά γραφεία. Δεν ήταν (άλλωστε) σύνηθες να διαβάζουμε μέχρι πρότινος ότι η Ελλάδα «υστερεί σοβαρά» στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων και ότι ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας δεν κάνει αυτά που πρέπει, ότι η Αθήνα «δεν είναι διατεθειμένη να τηρήσει τους κανόνες», ότι η ανταγωνιστικότητα είναι σε κίνδυνο και η κυβέρνηση αντ΄ αυτών κάνει τρομερά πράγματα, όπως η αύξηση του κατώτατου μισθού;
Φαίνεται πως τώρα, πίσω από τέτοια ευρήματα, κρύβεται σε αυτή τη χώρα μια μυστηριώδης τάση στερεοτυπικού τύπου επιλεκτικής αντίληψης- κάτι που θα μπορούσε να εξηγήσει ένα μέρος της έκπληξης: Φυσικά και δεν ήταν ποτέ οι Έλληνες τεμπέληδες καθ΄εαυτοί. Και το κράτος, επίσης, δεν απέτυχε καθ΄εαυτό. Και φυσικά, οι Έλληνες βελτίωσαν σταθερά τα πράγματα τα τελευταία χρόνια. Διότι διαφορετικά, δεν θα είχαν πάρει ορισμένες από τις δόσεις των δανείων.
Μόνο που ευτυχώς οι καιροί των παλαιών γυμνασίων Σόιμπλε, με τα οποία γινόταν σύγχυση της μεταρρύθμισης με την τρομακτική μείωση των κονδυλίων για τους συνταξιούχους και τα νοσοκομεία – κάτι που η κρίση επιδείνωνε συνεχώς μέχρι το 2016, διότι η εξαφανίστηκε από την οικονομία η ζήτηση. Αυτό το οποίο βρίσκεται στα νεώτερα προγράμματα δεν έχει να κάνει πολύ με αυτό - αλλά όλο και περισσότερο (ακόμα) με κάποιες εποικοδομητικές ιδέες, όπως είναι η κατασκευή των νοσοκομείων ή με περισσότερες προσλήψεις σε βασικές υπηρεσίες».
Κατά τον Τόμας Φρίκε και το Spiegel «το γεγονός ότι η οικονομία στην Ελλάδα αναπτύσσεται ξανά, οφείλεται και στο γεγονός ότι παρά τις παλιές οικονομικές αντιλήψεις, η κυβέρνηση στην Αθήνα έκτοτε απλώς δεν κάνει τόσο τρομερές περικοπές και αυξάνει τους φόρους. Και αντί αυτών αύξησε πρόσφατα τον ελάχιστο μισθό.
Το πόσο πολύ χαλάρωσε η πολιτική μπορεί να μετρηθεί από την εξέλιξη των (δομικών) πλεονασμάτων στον προϋπολογισμό πέραν των ειδικών και οικονομικών επιπτώσεων.
Το εν λόγω πλεόνασμα το 2019 θα μπορούσε να είναι το 2019 χαμηλότερο κατά σχεδόν 3% σε σχέση με το 2016 - τόσο πολύ χρήμα προστέθηκε στον οικονομικό κύκλο. Έκτοτε, η οικονομία βελτιώνεται και πάλι. Ειδικά δεδομένου ότι δεν υπήρχε πλέον κανένας Γερμανός υπουργός Οικονομικών, ο οποίος να έχει προσωπική βεντέτα με απρεπείς Έλληνες συναδέλφους και να απειλεί με εκδίωξη από το ευρώ – κάτι το οποίο μόνο πανικό δημιουργεί και ενθαρρύνει τους κερδοσκόπους.
Που σημαίνει ότι τα πράγματα καλυτέρευσαν από τότε και διότι σταμάτησε η αυταρχική επιτήρηση. Κάτι που ισχύει για τους Ισπανούς και τους Πορτογάλους εδώ και χρόνια. Και κάτι το οποίο, εάν είχε γίνει αντιληπτό και στο Βερολίνο λίγο νωρίτερα θα είχε καταστήσει δυνατό να αποφευχθεί η δυστυχία για πολλούς Έλληνες.
Το γιατί οι Έλληνες τώρα αντιμετωπίζουν καλύτερα τις κρίσεις του κόσμου τούτου από μας έχει ακόμα έναν σημαντικό λόγο. Αυτό που υπήρχε στη χώρα κατά την κρίση του ευρώ, λειτούργησε αίφνης ως ευτύχημα:
Από τη μία πλευρά, το ότι μόνο ένα σχετικά μικρό μέρος της οικονομικής επίδοσης προέρχεται από τις εξαγωγές προϊόντων - ως εκ τούτου, η (ελληνική) οικονομία επηρεάζεται λιγότερο από το Brexit, του Πρόεδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και τις κυβερνητικές αναταραχές της Ιταλίας από την ισχυρά παγκοσμιοποιημένη γερμανική.
Από την άλλη, το ότι οι Έλληνες εξαγωγείς δεν συνδέονται με την αυτοκινητοβιομηχανία και την κατασκευή μηχανημάτων, τομές όπου όπου υπάρχει αναταραχή, αλλά αντ 'αυτών με την πώληση γενοσήμων φαρμάκων. Όπως είπε ο Χόλγκερ Σμίντινγκ, επικεφαλής οικονομολόγος της Berenberg, πρόκειται για κάτι μάλλον ασφαλές αναφορικά με το μέλλον».
«Ίσως οι Έλληνες γίνουν μάλιστα τα πρότυπά μας», επισημαίνει κλείνοντας ο Τόμας Φρίκε προειδοποιώντας για το ενδεχόμενο να «φτάσουμε και στο σημείο κάποια στιγμή να πρέπει να στείλουν στο Βερολίνο και μια τρόικα με συστάσεις για βελτίωση της οικονομικής μας πολιτικής».
Ειδικότερα αναφέρει:
«Και κάτι ακόμα: Όποιος εξαρτάται λίγο από τις εξαγωγές, απλά ζει περισσότερο από την εγχώρια ζήτηση. Διόλου κακό το (ελληνικό) μοντέλο σε αυτούς τους καιρούς. Δεδομένου ότι ο τουρισμός πάει καλά. Και η ιδιωτική κατανάλωση. Και χάρη στην αύξηση του κατώτατου μισθού.
Είναι σαφές ότι αυτό που ζουν οι Έλληνες κάθε άλλο παρά ξέφρενο πάρτι είναι, είναι μάλλον η προσπάθεια να ξεπεραστεί σταδιακά μια οικονομικοπολιτική καταστροφή. Και θα χρειαστεί καιρός έως ότου οι πολίτες το νοιώσουν πραγματικά.
Παρ 'όλα αυτά, τα ισχυρά θετικά μηνύματα προσελκύουν την προσοχή. Ποιος ξέρει; Ίσως οι Έλληνες γίνουν μάλιστα τα πρότυπα μας. Μπορούμε να μάθουμε όλοι από αυτά. Πόσο καλό είναι να σταματήσει η λιτότητα - και εάν είναι δυνατόν να μην ξεκινήσει καν.
Ή πώς λειτουργεί μια οικονομία η οποία ήθελε σαν τρελή να εξαρτάται από το εάν πάνε καλά οι εξαγωγές, από το εάν ο κόσμος είναι καλός μαζί μας - και από το αν μανιακοί πολιτικοί όπως ο Ντόναλντ Τραμπ , η Τερέζα Μέι ή ο Ματέο Σαλβίνι είναι υπέρ μας ή εναντίον μας. Οι Έλληνες μπορούν να παρακολουθούν τα διαδραματιζόμενα πολύ χαλαρότερα.
Μη φτάσουμε και στο σημείο κάποια στιγμή να πρέπει να στείλουν στο Βερολίνο και μια τρόικα με συστάσεις για βελτίωση της οικονομικής μας πολιτικής».
Συγχώνευση Deutsche Bank και Commerzbank
Μπροστά σε νέα κρίση βρίσκεται το γερμανικό τραπεζικό και πολιτικό σύστημα, καθώς Deutsche Bank και Commerzbank ανακοίνωσαν -και επισήμως- ότι ξεκίνησαν, για πολλοστή φορά, συζητήσεις για τη συγχώνευσή τους.
Απολύσεις προσωπικού, συγχωνεύσεις μονάδων, σκλήρυνση του πυρήνα και δυσκολότερη εποπτεία, είναι μόνο μερικά από τα προβλήματα, που αναμένεται να αναδυθούν στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για τη συγχώνευση Deutsche Bank και Comerzbank.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Deutsche Bank, Κρίστιαν Σέβινγκ, σύμφωνα με τη Die Welt, ενημέρωσε τον ομόλογό του στην Commerzbank ότι χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να αξιολογήσει τη συγχώνευση μεταξύ των δύο γερμανικών τραπεζών.
Ερευνητές: Η Γερμανία θα χάσει δισ αν ο Τραμπ επιβάλλει δασμούς στα αυτοκίνητα
Επόμενος στόχος του Ντόναλντ Τραμπ στην εμπορική αντιπαράθεση με την Ε.Ε. είναι ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Αμερικανός πρόεδρος άφησε να εννοηθεί ότι οι ΗΠΑ σύντομα θα επιβάλουν δασμούς 20% στις εισαγωγές από την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Στο επίκεντρο αυτής της νέας επίθεσης της Ουάσιγκτον στην Ε.Ε. βρίσκονται οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες εξήγαν πέρυσι 1,35 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ. Η Ε.Ε. αντέδρασε άμεσα.
Μπροστά βγήκε το Παρίσι. Ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Μπρινό Λε Μερ δήλωσε πως η Ευρώπη θα περάσει στην αντεπίθεση αν η κυβέρνηση Τραμπ επιβάλει νέους δασμούς εις βάρος της Ε.Ε., αυτή τη φορά στις εισαγωγές αυτοκινήτων. «Δεν επιθυμούμε την κλιμάκωση αυτής της σύγκρουσης, αλλά εμείς δεχόμαστε επίθεση», δήλωσε ο κ. Λε Μερ από το Παρίσι.
Τον Μάιο, ο Ντόναλντ Τραμπ είχε εκφράσει στον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν τη δυσαρέσκειά του για το πλεόνασμα Γερμανίας με τις ΗΠΑ στο διμερές εμπόριο αυτοκινήτων, τονίζοντας ότι κυκλοφορούν πάρα πολλά μοντέλα της Mercedes στις ΗΠΑ.
Δήλωσε, επίσης ότι θα ολοκληρωθεί η έρευνα που θα καταδείξει ότι η Ε.Ε λειτουργεί εδώ και πολύ καιρό εις βάρος των ΗΠΑ σε αυτόν τον τομέα. Στις εισαγωγές αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ στην Ε.Ε. μπαίνουν δασμοί ύψους 10%. Οι αντίστοιχοι δασμοί στις ΗΠΑ περιορίζονται στο 2,5% για τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα. Φθάνουν, όμως, το 25% σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές φορτηγών και οχημάτων από την Ε.Ε.
Ο Λευκός Οίκος σχεδιάζει να επιβάλει μεγαλύτερους δασμούς στις εισαγωγές αυτοκινήτων από την Ε.Ε., επισημαίνοντας ότι διακυβεύεται η ασφάλεια των ΗΠΑ. Ανάλογη επιχειρηματολογία χρησιμοποίησε για να δικαιολογήσει την επιβολή δασμών 25% στις εισαγωγές χάλυβα και 10% στις εισαγωγές αλουμινίου από την Ε.Ε., τον Καναδά και το Μεξικό. Η
Βλέποντας πως η Ε.Ε. αντέδρασε με αντίποινα, ο Ντόναλντ Τραμπ αποφάσισε να επισπεύσει την έρευνα του αμερικανικού υπουργείου Εμπορίου για το αν οι εισαγωγές αυτοκινήτων και εξαρτημάτων αυτοκινήτων από την Ε.Ε. πλήττουν την ασφάλεια των ΗΠΑ. Τα πορίσματα αναμένονται τέλη Ιουλίου ή μέσα στον Αύγουστο.
pronews.gr